Recents in Beach

Maaf La..Saya Tak Layan Orang Macam Ni

Loading...
Loading...
Banyak juga saya baca dalam blog rakan-rakan blogger bila kena komen yang bukan-bkan dalam laman sosial.

Ramai yang marah-marah bila kena komen macam orng yang tak ada otak..dan kali ini turn saya pulak.

Kalau ingin menegur kesilapan orang biar berhemah,bukan dengan hentam ,carut dan maki hamun.Menegur kesilapan orang ada caranya...kalau tak tahu belajar lagi cara adab-adab yang baik.

Dulu masa mula-mula berdepan dengan orang yang tak ada perasaan ni ,panas juga hati saya,mujur saudara Waazin selalu menasihati saya...katanya komen sebegitu jangan dibaca dan jangan seskali dilayan.Buat tak tahu jer...So saya ambik nasihat dia....menjadi juga ler.

Namun hari ini peristiwa lama berulang kembali...namun dengan orang lain pula,orang yang lama tu dah lama tenggelam...sunyi tanpa respon apa-apa dari saya.

Bukan dengan saya je rupanya dia hentam,dngan orang lain pun sama..mencarut.......dah jadi hobi dia agaknya....hurrmm



Setelah saya selidiki,saya dapati beliau yang selalu hentam saya adalah seorang ibu,muslimah bertudung .......terkejut juga saya sebab tak sangka ada juga ibu yang berbahasa sekasar ini.

Pada saya melawak tu boleh,tapi jangan sampai mencarut.

Dan juga saya malas nak layan sebab saya pun dah berumur,layak dipanggil ibu,andai anak saya dah kawen,maka dah bercucu la saya. bukan lagi budak-budak yang boleh diperkotak-katikkan macam budak-budak tak berakal.

Mentang-mentang saya diam...semakin kuat dia hentam  ...nasihat saya dari duk sibuk hentam orang sana-sini...baiklah dia tumpu perhatian pada anak...beri didikan sesempurna mungkin pada anak yang masih kecil...ajar  anak tu supaya membesar dengan menghormati orang lain apatah lagi orang yang lebih tua.

Jadikan contoh diri sendiri pada anak-anak semoga anak membesar menjadi manusia berhemah.....bukannya besar nanti suka hentam sana,hentam sini...

boleh juga lihat ibu muslimah suka mencarut di SINI
Esok saya akan ping kan artikel ini dalam group Singapura,Brunai dan Indonesia...harap maklum




Post a Comment

2 Comments

  1. errrrr..ada jgk yg macam ni ye.. bahasa melambangkan bangsa. nak kata tak educated, sekolah je semua org ni. bhsa pon tak pndai jaga

    ReplyDelete
    Replies
    1. benar memang sangat biadap,sepatutnya sebagai yangtelah pun berumahtangga apatah lagi seorang ibu tunjukkanlah sifat2 yang baik pada anak2 muda..ini tidak...

      Delete