Recents in Beach

Di Langgar Kereta ,Tabahnya Kucing Ini Hidup Tanpa Wajah

Loading...
Loading...
Chase No Face merupakan gelaran bagi seekor kucing berbulu hitam - putih yang terkenal di internet selepas foto - fotonya di posting di laman jejaring sosial Facebook . 

Mungkin anda berfikir namanya sangat aneh . Namun anda akan paham mengapa si kucing mendapatkan gelaran tersebut selepas anda melihat fotonya .

Yup , kucing tersebut hampir tidak mempunyai wajah . Hidungnya hilang , bibirnya koyak , tidak mempunyai kelopak mata , dan wajahnya tidak berbentuk. Wajah kucing betina tersebut hancur akibat dilanggar kereta ketika usianya baru beberapa minggu .




Nasibnya ketika itu dia ditemui oleh seorang pemuda yang membawanya ke Chevy Chase Animal Clinic di Lexington , Kentucky. Pemuda tersebut mengatakan kepada pihak klinik haiwan untuk melakukan apa-apa yang boleh mereka lakukan untuk menyelamatkan nyawa si ​​kucing yang kemudian diberi nama " Chase " tersebut . 

Dan pemuda tersebut rela mengeluarkan banyak wang untuk menanggung kos tersebut.



Kaki kiri bahagian belakang kucing terpaksa dipotong kerana kecederaannya sangat parah, dan pihak klinik pun berusaha keras untuk menyelamatkan wajah si kucing. Namun 2 kali cantuman kulit yang dilakukan dalam beberapa bulan tidak berjaya, sehingga Chase tidak akan boleh mempunyai wajah seperti kucing lain. 

Melissa Smith, yang ketika itu bekerja sebagai pembantu doktor haiwan yang merawat Chase, bersedia untuk membawa pulang Chase setiap malam dan hujung minggu selama masa pemulihan kucing tersebut. Dan akhirnya, Smith pun benar-benar menerimanya. 



"Dia (Chase) tidak mempunyai pemilik, dan Saya sudah mengatakan saya akan membawanya pulang ... untuk memberi perhatian tambahan." ungkap Smith seperti dipetik dari catster.com "Dan pekara itu sudah berlalu selama 7 tahun. Sekarang dia adalah kucing milik saya."

Dan kini Chase No Face menjadi bintang di Facebook, di mana puluhan ribu orang lebih mengikuti perkembangannya dengan men-Like laman facebook yang dibuat khusus untuk Chase. Uniknya, kedua anak Smith yang masih kecil (umur 2 dan 3 tahun ketika tahun 2012) tidak merasa takut dengan penampilan Chase yang "tanpa wajah". 


Kisah hidup Chase No Face pun akhirnya memberi inspirasi ramai orang setelah dicurahkan ke dalam tulisan di sebuah blog. Bahkan, sebelum Smith mempunyai anak, Chase sering dibawa untuk melawat anak-anak yang mempunyai keterbatasan fizikal untuk menjadi sumber inspirasi mereka.

 Dan melalui blog dan Facebook tersebutlah, beberapa orang yang merasa hiba turut menyumbang untuk rawatan Chase. 



Mungkin ketika pertama kali melihat wajah Chase yang seperti itu, anda berasa bimbang akan betapa sakit apa yang dirasakan di wajah Chase. Namun doktor haiwan yang menanganinya berkata, walaupun wajahnya tampak seperti itu, sebenarnya wajah Chase sudah tidak menimbulkan rasa sakit lagi. 


Mungkin ketika pertama kali melihat wajah Chase yang seperti itu, anda berasa bimbang akan betapa sakit apa yang dirasakan di wajah Chase. Namun doktor haiwan yang menanganinya berkata, walaupun wajahnya tampak seperti itu, sebenarnya wajah Chase sudah tidak menimbulkan rasa sakit lagi. 

Dan walaupun penampilan Chase tidak sama dengan kucing lain, kebiasaan, keperibadian dan rutin yang dijalani Chase tetap sama dengan kucing lainnya. Dia tetap makan, minum, buang kotoran di kotak pasir dan lain-lain.

http://akakdisebalikpintu.blogspot.com/2014/06/tabah-sikucing-hidupnya-tanpa-wajah.html

Post a Comment

0 Comments