Recents in Beach

Disinilah Terletaknya Hulu Mata Air Zam-Zam.

Loading...
Loading...
PERTEMUAN forum ilmuan ke-13 yang digelar diUniversitas Umm Al-Qura Mekkah menyatakan bahawa Gunung Abu Qubais iaitu dekat pintu Al-Safa Masjidil Haram tidak boleh dirobohkan kerana ia merupakan sumber mata air Zamzam.


Putera Muhammad bin Nayf yang merupakan Menteri Dalam Negeri dan Pengerusi Jawatankuasa Tertinggi Haji yang merasmikan forum tersebut membincangkan permohonan bandar dan arkitek di Makkah dan tempat suci. 

Menteri Dalam Negeri Arab Saudi Pangeran Muhammad Nayf yang juga Ketua Komite Haji baru-baru ini menggelar pertemuan ilmuan membahas tata kota Mekkah dan tempat-tempat suci umat Islam. Salah satunya rencananya adalah merobohkan gunung Abu Qubais untuk perluasan masjid.


Namun Muhammad Idris, Setiausaha Penjaga Dua Masjid Suci Institut Penyelidikan Haji di Umm Al-Qura University, berkata bahawa Gunung Abu Qubais merupakan penghalang kepada perkembangan laluan Safa tetapi istana diraja tidak terjejas.


"Laporan dari Survei Geologi Saudi membuktikan bahawa gunung Abu Qubais berisi hulu air zamzam, dan jika gunung itu dimusnahkan, akan merosak sumber mata air Zamzam," kata Idris.


Sekadar diketahui, di Makkah banyak bukit-bukit batu yang pada bahagian bawahnya dijadikan terowong untuk laluan kenderaan. Bukit-bukit itu juga terdapat di sekitar Masjidil Haram. Salah satunya adalah bukit kecil yang disebut Gunung Abu Qubais ini.


Sekretaris Jenderal Otoritas Pembangunan Mekkah Sami Barhameen mengatakan bahwa rencana komprehensif untuk pengembangan kota Mekkah telah dipersetujui, termasuk projek untuk pembinaan semula Mekkah  yang disebut 'King Abdullah Project for Reconstruction of Holy Makkah.'

Dia mengatakan, rencana itu merangkumi 21 projek pembangunan di Makkah seperti studio demografi, perencanaan pengangkutan dan lingkungan,juga perluasan Masjidil Haram.



Sumber: [Arab news]

Post a Comment

0 Comments