Recents in Beach

Obama Menyinggung Perasaan Orang China Dengan Chewing Gum

Loading...
Loading...
                                    Makan malam Obama-Putin. 

Kebiasaan seseorang kadang-kadang bagi orang lain sangatlah menganggu, seperti kegemaran Presiden Amerika Syarikat Barack Hussein Obama mengunyah gula-gula. Tern yata hal itu sangat menyinggung bangsa China.


 Malangnya hal itu dilakukan sepanjang menghadiri Konferensi Tingkat Tertinggi Forum Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (KTT-APEC) 2014 di Ibu Kota Beijing.

 Dia dirakam kamera keluar dari limosin menuju Gelanggang Renang Water Cube dimana para tetamu dihidangkan dengankan tarian tradisional dan perunjukkan bunga api.

 Pengguna Internet China menyebut kelakukannya sama sekali keluar jalur jika dibandingkan dengan Presiden Xi Jinping. Warga mengatakan Obama sebagai orang jauh dari tata krama, seperti dilansir oleh surat khabar the Daily Mail, Rabu (12/11).

 "Kami berusaha membuat acara ini menjadi elegan dan mewah dengan tarian dan nyanyian. Tapi lihatlah Obama dia malah keluar dari kereta sambil mengunyah gula-gula getah (karet). Tak punya sopan santun," ujar Yin Hong, profesor jurnalistik dari Universiti Beijing Tsinghua. Belum ada jawapan dari pihak Obama. Pemerintah China juga tak terlalu mengambil berat persoalan itu.

Post a Comment

0 Comments