Recents in Beach

Seram......Arwah Tok Buta,Tapi.......

Loading...
Loading...
sekadar gambar hiasan

Cerita yang ingin saya sampaikan ini bukanlah membuka pekung didada,cuma jadikan kisah tok saya ini sebagai suatu teladan dan pengajaran.



Arwah tok semasa mudanya seorang yang sangat cantik,kulitnya putih gebu,bibirnya merah delima tanpa sebarang palitan gincu,orangnya tinggi lampai.Maka tidak hairanlah andai ramai jejaka yang tergila-gilakan tok semasa muda.

Arwah tok memang orang susah,kalau tak silap,  tok ada 9 orang anak semuanya,namun kerana kemiskinan kesemua anak tok,tok bagi pada orang kecuali seorang anak lelaki...bergelar guru...

Nanti saya ceritakan kisah anak kesayangan tok dilain artikel.

Menurut cerita mak saya,Arwah tok semasa muda kerjanya ambil upah cuci pinggan mangkuk,periuk belanga di Istana Sultan Terengganu ketika itu.

Anak tok ramai,tapi sayangnya bila tok sudah tua,sudah tidak berdaya,tambahan lagi mata tok buta,tiada anak yang sanggup bela,jaga tok...sedihnya bila tok hanya tinggal seorang diri dipondok buruk di Kampong Losong Masjid,Kuala Teengganu.

Saya masih budak-budak ketika itu,tugas saya ialah bawa bekalan makanan yang dimasak oleh mak untuk dihantar kerumah tok setiap petang sebagai juadah berbuka puasa.

Rumah buruk tok betul-betul bersebelahan kubur...sebagai budak,memang saya takut,seram bila terpaksa redah kubur untuk kerumah tok.

Sesuatu yang aneh dan seram...setiapkali saya sampai kerumah tok,belum pun naik lagi,bagi salam pun belum,tapi tok dah bersuara...kata tok...naiklah..pintu tak berkunci...memang aneh sebab arwah tok matanya buta,berjalan pun dah tak boleh...

Cepat-cepat saya letak makanan,saya terus cabut lari balik rumah....dan sah-sahnya bila sampai rumah...mak membebel sebab bekas makanan saya tak ambil bawak balik.

Nanti saya sambung kisah selanjutnya kenapa saya takut setiap kali kerumah tok tepi kubur

Post a Comment

0 Comments