Recents in Beach

Tahukah Anda Mengapa Wajah Tawanan ISIS di Video Selalu Terlihat Santai Sebelum Di Pancung?

Loading...
Loading...

                          Wajah tawanan ISIS yang terlihat tenang. 

  Bekas pekerja ISIS membongkar rahsia mengapa para tawanan ISIS yang terancam dipancung atau dibakar hidup-hidup selalu kelihatan tenang.



Bila dilihat dari video yang sering mereka unggah ke internet, para tawanan yang biasanya mengenakan baju oren itu memang tampak begitu tenang dan tidak ketakutan.

Saleh, nama samaran, seorang mantan penerjemah yang bekerja untuk ISIS, mengatakan kepada Sky News bahawa semua sandera itu selalu kena bohong setiap hari.

Sebelum pembunuhan benar-benar dilakukan, para tawanan memang sudah dibiasakan untuk membuat video seperti itu. Alasannya untuk meminta wang tebusan dari pemerintah.

Jadi ketika pembunuhan benar-benar akan dilakukan, para tawanan merasa bahawa itu hanya gertakan saja.

Saleh menuturkan pembicaraannya dengan salah satu algojo di ISIS, “Jihadi John” yang belakangan diketahui bernama Mohammed Emwazi.

“Dia selalu bilang, tidak masalah. Hanya di video. Kami tidak akan membunuhmu. Kami hanya ingin tebusan dan meminta pemerintah negaramu berhenti menyerah Syria. Kau tidak bersalah, kau kan hanya pengunjung di sini,” kata Saleh menirukan ucapan John.

Pengambilan video ini pun sering dilakukan. Sehingga para tawanan menganggapnya menjadi biasa. Para tawanan dibuat begitu merasa dekat dengan para tentera ISIS.

Fotografer asal Jepun yang bernama Kenji Goto bahkan diberi nama Abu Saad agar dia merasa selesa.

“Sepanjang waktu mereka mengatakan rileks kepada Goto. Dan ia pun merasa tenang,” tambah Saleh.



Post a Comment

0 Comments